Juan Carlos Cobián - Discography

by José Manuel Araque, Camilo Gatica and Mark John



Date Title Genre Group Singer Label Matrix Disc Music Lyrics            
02500 Late 1922 Mi refugio Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires
02502 Late 1922 Almita herida Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02504 Late 1922 Bohemia Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02506 Late 1922 Carne y uña Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian acoustic acustico acústico una Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02508 Late 1922 Carne cansada Tango Orquesta Cobián
Electra
2003 Gentile, Augusto


instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02510 Late 1922 Déjeme que la acompañe Tango Orquesta Cobián
Electra
2003 Gentile, Augusto Schaefer Gallo, Carlos

instrumental cobian dejeme acompane Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02512 Late 1922 L'adivina Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02514 Late 1922 Los dopados Tango Orquesta Cobián
Electra

Cobián, Juan Carlos Doblas, Raúl - Weisbach, Alberto T.

instrumental cobian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02516
















02520 1923-02-05 Polola Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 206/1 73788 B Rizzi, Hugo B.
Gramophone 7-30527 Gramophone (France) K-2955 - Gramophone (Spain) AE-1186 instrumental cobian tipica rizi acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30527 (K2286 R7867 AE1186);
Buenos Aires, Argentina
02523 1923-02-06 No me olvidés! Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 208/2 73794 B Durán, Juan Carlos
Gramophone 7-30533 Gramophone (France) K-2955 - Gramophone (Spain) AE-1170 and AG-427 instrumental cobian tipica olvides duran acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30533 (K2408 AE1170 AG427);
Buenos Aires, Argentina
02526 1923-02-06 Carita de ángel Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 209/2 73837 de Caro, Julio
Gramophone 7-30534 Gramophone (France) K-2408 - Gramophone (Spain) AE-1189 instrumental cobian tipica angel acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30534 (K2327 AE1189);
Buenos Aires, Argentina
02529 1923-02-06 Una droga Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 207/2 73788 A Cobián, Juan Carlos
Gramophone 7-30526 Gramophone (France) K-2289 - Gramophone (Spain) AE-1150 instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30526 (K2955 AE1504);
Buenos Aires, Argentina
02532 1923-02-09 La tirana Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 212/2 73794 A Tagle Lara, Benjamín
Gramophone 7-30532 Gramophone (France) K-2301 - Gramophone (Spain) AE-1170 and AG-427 instrumental cobian tipica benjamin acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30532 (K2955 AE1170 AG427);
Buenos Aires, Argentina
02535 1923-03-16 La machona Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 246/2 73860 B de Caro, José
Gramophone 7-30540 Gramophone (France) K-2288 - Gramophone (Spain) AE-1189 instrumental cobian tipica jose acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30540 (K2327 AE1189);
Buenos Aires, Argentina
02538 1923-03-22 Sea breve Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 254/2 73860 A Cobián, Juan Carlos
Gramophone 7-30545 Gramophone (France) K-2704 instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30545;
Buenos Aires, Argentina
02541 1923-03-27 Plata vieja Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 261/2 73862 B Rolla, Alejandro C.
Gramophone 7-30542 Gramophone (Spain) AE-1326 instrumental cobian tipica rola acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30542 (K2704 AE1326);
Buenos Aires, Argentina
02544 1923-03-27 Shusheta Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 262/2 73862 A Cobián, Juan Carlos
Gramophone 7-30541 Gramophone (France) K-2327 instrumental cobian tipica aristocrata acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30541;Most historias agree that this track was inspired or dedicated by the great Argentine racecar driver Martín de Álzaga Unzué (Macoco).; El aristócrata Buenos Aires, Argentina
02547 1923-04-06 Ástor Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 266/2 73919 de Caro, José


instrumental cobian tipica astor bolognini bolonini jose acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;Presumably dedicated to the great Tango violinist Ástor Bolognini, brother of violinist Remo and cellist Ennio.;
Buenos Aires, Argentina
02550 1923-04-06 Mancha negra Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 267/2 73970 B Olivari, Lorenzo F.


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02553 1923-04-13 Adoración Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 255/6 73916 Bianco, Eduardo


instrumental cobian tipica adoracion acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02560 1923-04-13 La tipa Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 273/1 73916 Maciel, Enrique


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02563 1923-04-23 La gringuita Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 263/2 73919 d’Andrea, Luis


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02566 1923-04-23 Virginia Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 280/2 73995 B Acuña de Andreoni, Lía


instrumental cobian tipica acuna acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02569 1923-05-03 Mala racha Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 279/4 73970 A Bolognini, Ástor


instrumental cobian tipica astor bolonini acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02574 1923-05-23 Piropos Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 282/2 73995 A Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02577 1923-05-23 Besos brujos Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 285/3 73989 A Revagliatta, H. Numa Córdoba, Pedro

instrumental cobian tipica revagliata acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02581 1923-05-23 El pirata Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 286/1 73989 B Ferrazzano, Nerón


instrumental cobian tipica ferazzano ferazano ferrazano acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02584 1923-05-23 Los picazos Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 293/2 77022 A Solari Paravichini, B.


instrumental cobian tipica paravicini acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02587 1923-06-14 Mujer Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 307/2 77022 B Cobián, Juan Carlos González Illescas, Carlos

instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02590 1923-07-17 Uvita Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 337/2 77103 A Olivari, Lorenzo F.


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02593 1923-07-17 Cantos rodados Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 338/1 77103 B Ferrazzano, Nerón


instrumental cobian tipica ferazzano ferazano ferrazano acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02596 1923-07-25 Locura Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 308/3 77154 B Guerama, Auguste Maurage


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02601 1923-07-25 Cholita Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 342/1 77227 A Mobile, Eugenio


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02603 1923-07-26 Gaucho lindo Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 274/6 77154 A Dibasto, Julián


instrumental cobian tipica julian acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02610
















02612 1923-08-02 Mujer Tango Cobián-Ferrazano Roberto Díaz Victor BA 355/1 77184 A Cobián, Juan Carlos González Illescas, Carlos

cobian ferazzano ferazano ferrazano duo acoustic acustico acústico

Buenos Aires, Argentina
02616 1923-08-08 Los dopados Tango Cobián-Ferrazano Roberto Díaz Victor BA 355/1 77222 A Cobián, Juan Carlos Doblas, Raúl - Weisbach, Alberto T.

cobian ferazzano ferazano ferrazano duo acoustic acustico acústico Acoustical recording;These are the original lyrics of the famous composition. Enrique Cadícamo later wrote new lyrics and the Tango changed name to Los mareados.
Buenos Aires, Argentina
02619













Acoustical recording;

02620 1923-08-09 Crick-crick Vals Orquesta Típica Cobián
Victor BA 205/5 73158 Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02628 1923-08-09 Alma de mujer Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 341/3 77158 Cavazza, Guillermo


instrumental cobian tipica cavaza acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02632 1923-08-09 Olvidando Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 363/1 77187 A Tessera de Marturet, Manuela T.


instrumental cobian tipica tesera acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02634 1923-08-09 Campo ajeno Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 365/1 77227 B Frontera, Fausto


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02636 1923-08-13 Viaje al Norte Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 366/2 77258 A Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02639 1923-08-13 Tierra andaluza Pasodoble Orquesta Típica Cobián
Victor BA 367/2 77258 B Haimo, Huni


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02642 1923-08-13 La confesión Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 368/1 77261 A de Caro, Julio


instrumental cobian tipica confesion acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02644 1923-08-14 Floreal Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 364/3 77187 B Bernardo, Paquita


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02648 1923-08-14 Tapete verde Tango Orquesta Típica Cobián
Victor BA 371/2 77261 B Olivari, Lorenzo F.


instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico Instrumental acoustical recording;
Buenos Aires, Argentina
02660
















02665 August 1925 Letanía Tango Juan Carlos Cobián
Okeh 9264-B Cruz Record 1A Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian solo letania Instrumental solo;Dick Spottswood’s "Ethnic music on records” places this recording at the Okeh mobile studio in Atlanta in the first week of 1925, but historical evidence does not show Cobián was in the South at the time, and neither was Carlos Cruz who commissioned this recording.;
Atlanta, Georgia
02670 August 1925 Ironía Tango Juan Carlos Cobián
Okeh 9265-B Cruz Record 1B Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian solo ironia Instrumental solo;Dick Spottswood’s "Ethnic music on records” places this recording at the Okeh mobile studio in Atlanta in the first week of 1925, but historical evidence does not show Cobián was in the South at the time, and neither was Carlos Cruz who commissioned this recording.;
Atlanta, Georgia
02675
















02680 1927-02-09 Test [Unknown] Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W175289/1 [not printed] [Unknown] [Unknown]


As documented by Dick Spottswood in his "Ethnic music on records” volume;
New York
02685
















02690 1928-01-19 Test [Unknown] Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W175524/1 [not printed] [Unknown] [Unknown]


As documented by Dick Spottswood in his "Ethnic music on records” volume;
New York
02695
















02700 Winter 1928 Che, papusa, oí Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96282 2953-X Matos Rodríguez, Gerardo H. Cadícamo, Enrique Domingo Columbia 3270-X Regal (Spain) RS 809 cobian rodriguez cadicamo oi

New York
02702 Winter 1928 Gato Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96283/2 2951-X Petrone, César Petrone, César Columbia 3262-X Regal (Spain) RS 880 cobian cesar

New York
02705 Winter 1928 La prisionera Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96290 2953-X Gómez, S. A. Gómez, S. A.
Regal (Spain) RS 849 cobian gomez

New York
02707 Winter 1928 Mujer de fuego Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96291/2 2952-X Petrone, César Preenter, Oscar Columbia 3210-X Regal (Spain) RS 849 cobian cesar prenter

New York
02709 Winter 1928 Visiones de la pampa Vals Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96301/2 2954-X Calvello, Miguel
Columbia 3465-X Regal (Spain) RS 880 instrumental cobian calvello Instrumental;
New York
02712 Winter 1928 No te asustes, fue un suspiro Fox Trot Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96305/1 2951-X Petrone, César


instrumental cobian cesar Instrumental;
New York
02714 Winter 1928 Manojo de claveles Tango Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96306/1 2952-X Cobián, Juan Carlos

Regal (Spain) RS 925 instrumental cobian Instrumental;
New York
02716 Winter 1928 Adiós muchachos Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96318/3 2993-X Sanders, Julio C. Vedani, César F. Columbia 3270-X Regal (Spain) RS 809 cobian cesar adios

New York
02720 Winter 1928 Añoranza campera Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96319/2 2992-X Cimaglia, Próspero Díaz Vélez, Felisa
Regal (Spain) RS 1161 cobian prospero anoranza diaz velez

New York
02723 Winter 1928 Pinta brava Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96320/2 2990-X Charlo Battistella, Mario
Regal (Spain) RS 1161 cobian batistella battistela batistela

New York
02726 Winter 1928 Batí que sí! Tango Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96321/1 2990-X Fernández Facón, Julio Fernández Facón, Julio

cobian falcon bati si

New York
02728 Winter 1928 América Pasodoble Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96322/3 2992-X Cimaglia, Próspero

Regal (Spain) RS 1357 instrumental cobian prospero america Instrumental;
New York
02732 Winter 1928 Mi linda salteña Zamba Cobián y su Orquesta Argentina Genaro Veiga Columbia W96322/2 2954-X Fernández Facón, Julio Fernández Facón, Julio

cobian fernandez falcon saltena

New York
02735 Winter 1928 América Charleston Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96323/1 2993-X d’Agostino

Regal (Spain) RS 1357 instrumental cobian america Instrumental;
New York
02737 Winter 1928 Caminando por Florida Fox Trot Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96324/1 2991-X Carulli, A.


instrumental cobian caruli Instrumental;
New York
02739 Winter 1928 Francesita Fox Trot Cobián y su Orquesta Argentina
Columbia W96325/1 2991-X Bonavena, Antonio Rodríguez, Juan Carlos

instrumental cobian rodriguez Instrumental;
New York
02740
















02750 1928-07-15 Rey de copas Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44213/4 80916 B Frontera, Fausto Aguilar, Ismael R. - Martinelli Massa, Gerónimo F.

cobian tipica martineli masa geronimo There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.;
Buenos Aires, Argentina
02755 1928-07-15 Vení, vení Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44214/4 80917 A Cobián, Juan Carlos Cadícamo, Enrique Domingo

cobian tipica veni cadicamo CHARM lists this track as HMV 7-60747 (R14068 X3172 AM1907);
Buenos Aires, Argentina
02760 1928-07-16 Me querés Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44212/4 80916 A Cobián, Juan Carlos Cobián, Juan Carlos - Sepúlveda, Luis C.

cobian tipica queres quieres sepulveda CHARM lists this track as HMV 7-60745 (AM1906);
Buenos Aires, Argentina
02765 1928-07-16 Charlatán Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44215/4 80917 B Ortiz, Ciriaco Tagini, Armando José

cobian tipica charlatan jose

Buenos Aires, Argentina
02770 1928-07-16 Ladrón Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44216/4 80918 A Cobián, Juan Carlos Sepúlveda, Luis C. -
Cobián, Juan Carlos


cobian tipica ladron sepulveda CHARM lists this track as HMV 7-60749 (AM1908);
Buenos Aires, Argentina
02775 1928-07-16 Admiración Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44217/2 80918 B Puleio, Saverio Fiorentino, Francisco

cobian tipica admiracion

Buenos Aires, Argentina
02778 1928-07-17 Lamento pampeano Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44220/2 80920 A Cobián, Juan Carlos Sepúlveda, Luis C.

cobian tipica sepulveda

Buenos Aires, Argentina
02781 1928-07-17 Recostao en un farol Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44221/2 80920 B Mottolesse, Luis Aguilar, Ismael R.

cobian tipica recostado recostau motolese

Buenos Aires, Argentina
02784 1928-07-18 El único lunar Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44218/4 80919 A Cobián, Juan Carlos Acuña, Benito

cobian tipica unico acuna There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.;
Buenos Aires, Argentina
02788 1928-07-18 Qué juez áquel! Tango Cobián y Orquesta Típica
Victor BAVE 44219/2 80919 B Cluzeau Mortet, Luis


instrumental cobian tipica que aquel Instrumental;
Buenos Aires, Argentina
02791 1928-07-18 Mal camino Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44222/2 80921 A Cobián, Juan Carlos Cobián, Juan Carlos

cobian tipica

Buenos Aires, Argentina
02794 1928-07-18 El marcao Tango Cobián y Orquesta Típica Francisco Fiorentino Victor BAVE 44223/2 80921 B Vanzina Pacheco, Guido Garrido, Edelmiro

cobian tipica garido There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.;
Buenos Aires, Argentina
02797
















02800 1944-01-17 Rosa carmín Milonga Cobián y Orquesta Típica Jorge Cardoso Victor 79507/1 60-0333 A Cobián, Juan Carlos Cadícamo, Enrique Domingo

cobian tipica cadicamo carmin

Buenos Aires, Argentina
02802 1944-01-17 No hay barrio como mi barrio Tango Cobián y Orquesta Típica Jorge Cardoso Victor 79508/1 60-0333 B Cúfaro, Orestes - De Lorenzo, Francisco Bahr, Carlos

cobian tipica cufaro

Buenos Aires, Argentina
02804 1944-03-06 Marión Tango Cobián y Orquesta Típica José Balbi Victor 79535/1 60-0372 B Rubistein, Luis Rubistein, Luis

cobian tipica manon

Buenos Aires, Argentina
02806 1944-03-06 Rubí Tango Cobián y Orquesta Típica Jorge Cardoso Victor 79536/1 60-0372 A Cobián, Juan Carlos Cadícamo, Enrique Domingo

cobian tipica cadicamo

Buenos Aires, Argentina
02808 1944-05-03 El motivo Tango Cobián y Orquesta Típica
Victor 79667/1 60-0417 A Cobián, Juan Carlos


instrumental cobian tipica Instrumental;
Buenos Aires, Argentina
02810 1944-05-03 La casita de mis viejos Tango Cobián y Orquesta Típica José Balbi Victor 79668/1 60-0417 B Cobián, Juan Carlos Cadícamo, Enrique Domingo

cobian tipica cadicamo

Buenos Aires, Argentina


Notas

1. Esta Discografía de Juan Carlos Cobián incluye grabaciones en las que Cobián fue el director, y no todas las grabaciones en las que tocaba el piano (por ejemplo, consulte la Discografía de Osvaldo Fresedo para más grabaciones con Cobián).

2. La Discografía de Cobián es pequeña, pero su trabajo realmente allanó el camino para que surgiera un nuevo Tango en las décadas de 1920 y 1930. También lideró un sólido grupo de artistas, muchos de los cuales se convirtieron en leyendas, entre ellos Julio De Caro, Pedro Mario Maffia, Luis Petrucelli y Agesilao Ferrazzano. En general, los listados de personal en las páginas de detalles de las pistas son especulativos, pero muchos hechos históricos y mucho escuchar respaldan las conjeturas.

3. Cobián comenzó a grabar con su propia Orquesta Típica después de separarse del conjunto de Fresedo a finales de 1922. En las Notas a la Discografía de Fresedo llamamos la atención a "una tensión palpable en el estudio de grabación en agosto de 1922", y creemos que tuvo algo que ver con esta separación, aunque Cobián y Fresedo siguieron siendo amigos. En esta época situamos las grabaciones de Cobián con el pequeño sello Electra. Es significativo que 6 de las 8 grabaciones de Electra enumeradas también fueron grabadas por Fresedo (con Cobián) en 1922. Curiosamente, con esta Orquesta tocó el violinista clásico Remo Bolognini.

4. En febrero de 1923 Cobián comenzó a grabar formalmente para Víctor. En los siguientes 6 meses grabó algunos temas memorables como Shusheta, Piropos y Mujer. Muchas de estas piezas fueron sus propias composiciones. Sugerencia: utilice el cajita de búsqueda (Search) para limitar los resultados a "1923".

5. A finales de 1923 Cobián se fue a Nueva York y permaneció allí hasta 1928. Durante los siguientes cinco años luchó por abrirse paso, pero también aprendió mucho sobre la música estadounidense, en particular el jazz. Sus primeras grabaciones en los EE. UU. son dos piezas que grabó en el piano para Carlos Bareiro-Pereyra (también conocido como Carlos Cruz) para ayudarlo a enseñarle a bailar tango. El investigador Dick Spottswood dice que Cobián los registró en Atlanta, Georgia, en julio de 1925 (según los números de la matriz Okeh), pero ésto todavía es una pregunta abierta (dónde y cuándo exactamente).

6. Spottswood también documenta dos grabaciones de prueba que Cobián hizo para Columbia. El primero es de febrero de 1927, justo en la época en que Cobián estaba de gira para José Moriche y José Bohr grababa para Columbia. El segundo es de enero de 1928, justo antes de sus grabaciones formales en Columbia.

7. No sabemos exactamente quién tocó con Cobián en las grabaciones de Columbia de enero/febrero de 1928, pero suponemos que su bandoneón fue Julio Fernández Falcón, pues incluyó una pieza de Falcón en sus grabaciones. Además, Falcón era el único
intérprete de bandoneón para Tango argentino viviendo Nueva York en ese momento. Falcón llegó a Nueva York con José Bohr y sus Gauchos en diciembre de 1926, y conjeturamos que a medida que los Gauchos se desintegraron lentamente, algunos de los músicos se unieron a Cobián, incluyendo Genaro Veiga, quien hizo de chansonnier en las grabaciones de Cobián.

8. Cuando Cobián regresó a Buenos Aires en junio de 1928 fue bien recibido por la prensa y sus viejos amigos. Un mes después Víctor le dio la oportunidad de grabar y Fresedo le dio una mano incorporando en las grabaciones a Manlio Francia, César Ginzo, Luis Minervini y Humberto Costanzo.

9. En la sección Personal de las grabaciones de julio de 1928 hemos reunido una lista exhaustiva de músicos contados por varios testigos de las sesiones (pista: busque "1928-07"). Osvaldo Vardaro ha recopilado los testimonios de Petrucelli, Minervini, Ginzo, Romeo y Primiani (y también Cadicamo), pero cómo recordaron los hechos estos músicos parece a veces contradictorio. En la sección de violines parece haber acuerdo en que estaban Elvino Vardaro, Fausto Frontera y Bernardo Germinio, pero no todos coinciden en que Manlio Francia o Vicente Russo estuvieran todo el tiempo (el amigo de Cobián, Ferrazzano, estaba tocando con el Trío Argentino en Barcelona en ese momento). Asimismo, todos coinciden en que Petrucelli y Ortiz encabezaron la sección de bandoneones, pero también se mencionan muchos otros músicos, incluido Fiorentino, quien aparentemente hizo las veces de instrumentista y chansonnier en algunas de las grabaciones (cantando desde su silla). Desacuerdos similares parecen ser la norma entre los pianistas y los bajistas. En total, pudieron haber participado hasta 20 músicos, y no menos de 10 en cada tema, con al menos 3 violines y 3 bandoneones (a juzgar por el oído). Este fue un cambio significativo para un hombre conocido por haber dirigido sextetos y conjuntos más pequeños, y seguramente una señal de que Cobián tenía grandes ideas cuando regresó de Nueva York.

10. En las grabaciones de julio de 1928, los arreglos también hablan de un nuevo Cobián: aunque su instinto para la melodía está aún ahí, parece que Cobián está tratando de emular a las grandes bandas de jazz haciendo que los violines armonicen entre sí en lugar de tocar sólo la melodía y un contracanto. la melodía se alarga y se desdobla a la voluntad de la Orquesta y hay un generoso uso de rubato. Y hay algo caprichoso en estos temas, muchos temas tienen introducciones que se relacionan con los últimos cuatro compases de la parte A del Tango. Seguramente no era música para bailar sino para escuchar. Ni un solo tema se convirtió en un "clásico del tango": el experimento de Cobián pudo haber sido muy influyente en la siguiente ola de tango que despegó en la década de 1930, pero al propio Cobián no se le pidió que volviera a grabar hasta 1944.

11. Significativamente, Cobián no tocó el piano en las últimas grabaciones que dirigió en 1944.


Notas técnicas

1. Esta hoja contiene 1 encabezado, 9 saltos y 83 tomas. No todas fueron impresas comercialmente, hay dos que sólo existen como prueba.

2. La hoja esta ordenada por fecha/año/matriz/toma/disco/título. La primera columna (el índice) está numerada para que la hoja se ordene así mismo. En otras palabras: para ordenar por fecha de grabación, ordene por el índice.

3. Los “saltos” se incluyen para llamar la atención a discontinuidades en la Discografía, como cuando hubo cambio de sello discográfico, etc. Los saltos ayudan a romper la monotonía de una larga lista, y hacen la hoja más fácil para leer.

4. La caja de Search (Búsqueda) arriba a la derecha es absolutamente fabulosa, y la página entera y/o los resultados de búsqueda, pueden ser ordenados por Usted también!

5. Esta hoja fue desarrollada/optimizada para una pantalla de por lo menos 13 pulgadas (no para un teléfono móbil). Algunos navegadores tienen problemas con la lógica de mostrar la hoja: si usted tiene problemas con Chrome, pruebe Firefox. Las pruebas se hicieron en un laptop del año 2012, los nuevos laptops utilizan más alta densidad de pixels, por lo que preveemos menos problemas en el futuro. Estas limitaciones son evidentes en la columna de "Group" (Agrupación), en la cual elegimos utilizar "Cobián y Orquesta Típica" en vez de "Carlos Cobián y su Orquesta Típica" para maximizar la información que se muestra a primera vista. El nombre completo de la agrupación sólo se muestra en el la página dedicada a la información detallada de cada track (Detail Page). Ésto tal vez cambie en el futuro se decidimos utilizar una hoja más ancha.

6. Usted puede bajar una copia Excel de esta Discografía… acá.

7. Cualquier corrección, adición, etc. favor mandar email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]



Notes

1. This Discography of Juan Carlos Cobián includes recordings where Cobián was the director, and not all recordings where he was playing piano (e.g. see Osvaldo Fresedo's Discography for some Cobián too).

2. Cobián's Discography is small, but his work surely paved the way for a new Tango to emerge in the 1920s and 1930s. He also led a solid pack of performers, many of which went on to become legends in their own right, like Julio De Caro, Pedro Mario Maffia, Luis Petrucelli and Agesilao Ferrazzano. In general the listings of Personnel in the Detail Pages for the tracks is speculative, but a lot of listening and historical facts support the guesses.

3. Cobián started recording with his own Orquesta Típica after splitting from Fresedo's outfit in late 1922. In the Notes to Fresedo's Discography we bring attention to "a palpable tension in the recording studio in August 1922", and we think it had something to do with this split, though Cobián and Fresedo stayed friends. We place Cobián's recordings with the small label Electra in this era. It's significant that 6 of the 8 Electra recordings listed were also recorded by Fresedo (with Cobián) in 1922. Curiously, the Classical violinist Remo Bolognini played with this Orchestra.

4. In February 1923 Cobián started formally recording for Victor. In the next 6 months he recorded some memorable tracks like Shusheta, Piropos and Mujer. Many of these were his own compositions. Suggestion: use the Search box to limit results to "1923".

5. In late 1923 Cobián went to New York and stayed there until 1928. For the next 5 years he struggled to break through, but he also learned a lot about American music, in particular Jazz. His first recordings in the US are two pieces he recorded on the piano for Carlos Bareiro-Pereyra (aka Carlos Cruz) to help Cruz teach Tango dancing. Researcher Dick Spottswood says that Cobián recorded these in Atlanta, Georgia in July 1925 (going by the Okeh matrix numbers), but this is stil an open question (where and exactly when).

6. Spottswood also documents two test recordings Cobián made for Columbia. The first one is from February 1927, right around the time when Cobián was touring for José Moriche and José Bohr was recording for Columbia. The second one is from January 1928, just before his formal Columbia recordings.

7. We don't know exactly who played with Cobián in the Columbia recordings of January/February 1928, but we guess that his bandoneon was Julio Fernández Falcón, as he included a piece by Falcón in his recordings. Also, Falcón is the only known Tango bandoneon in New york at the time. Falcón has come to New York with José Bohr and his Gauchos in December 1926, and we conjecture that as this group slowly disintegrated some of the musicians joined Cobián, including Genaro Veiga who sang in Cobián recordings.

8. When Cobián returned to Buenos Aires in June 1928 he was well received by the press and his old friends. A month later Victor gave him a chance to record, and Fresedo lent a hand by letting Manlio Francia, César Ginzo, Luis Minervini and Humberto Costanzo join the recordings.

9. In the Personnel section for the July 1928 recordings we have put together an exhaustive list of musicians as told by several witnesses of the sessions (hint: Search for "1928-07"). Osvaldo Vardaro has compiled the testimony from Petrucelli, Minervini, Ginzo, Romeo and Primiani (and Cadícamo too), but their recalling of the events seems contradictory at times. In the violin section there seems to be agreement that Elvino Vardaro, Fausto Frontera and Bernardo Germinio were there, but not everyone agrees that Manlio Francia or Vicente Russo were there all the time (Cobián's friend Ferrazzano was playing with the Trio Argentino in Barcelona at the time). Likewise, everyone agrees that Petrucelli and Ortiz led the bandoneon section, but many other players are also mentioned, including Fiorentino who apparently doubled as instrumentalist and chansonnier in some of the recordings (singing from his chair). Similar disagreements seem to be the norm on the piano and bass players. All told, as many as 20 musicians may have been involved, and no less than 10 on each track, with at least 3 violins and 3 bandoneons (judging by ear). This was a significant departure for a man known to have led sextets and smaller ensembles, and surely a sign that Cobián had very big ideas when he came back from New York. 

10. In the July 1927 recordings, the arrangements also speak of a new Cobián: though his instict for the melody is still there, it feels like Cobián is trying to emulate Jazz big bands by making the violins harmonise with each other instead of playing only the melody and a contracanto. The melody stretches and bends to the will of the orchestra and there's a generous use of rubato. And there's something whimsical in these tracks, many tracks have intros which relate to the last four measures of the A-part of the Tango. Surely this was no music to dance-to but to listen-to. Not a single track became a "Tango classic": Cobián's experiment may have been highly influential on the next wave of Tango that took off in the 1930s, but Cobián himself was not asked to record again until 1944.

11. Significantly, Cobián did not play the piano on the final recordings he directed in 1944.


Technical stuff

1. This sheet contains 1 header line, 9 breaks and 83 takes. Not all of them were printed. There’s two test takes.

2. The default sort of the sheet is by date/year/matrix/take/disc/title. The "Index" column (the first one) is numbered using this order. In other words, if you want to sort your results by Date, sort by Index instead.

3. The breaks are meant to bring attention to “discontinuities” in the Discography, like when they switched labels, etc. It helps break the monotony of a long single spaced list, we hope it makes the sheet more readable.

4. That Search box on top is awesome, and the page or search results can be sorted by you too!

5. This sheet was developed/optimized for viewing on a 13-inch screen (not a phone). Alas, browsers have their own rendering logic: if you have problems displaying it in Chrome, try Firefox. It was tested in a laptop made in 2012, new laptops use screens with higher pixel-density, so we foresee we may move to a wider default sheet. The current limiations are evident in the "Group" column, where we consciously chose to list "Cobián y Orquesta Típica" instead of the official "Carlos Cobián y su Orquesta Típica" to maximize the information displayed. The full name of the Group is only shown on the Detail Page of each track.

6. You can download an Excel version of this Discography here.

7. Any corrections, additions, etc. please email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]


Acknowledgements/Bibliography

1. The Discography of American Historical Recordings, always useful and generous.
https://adp.library.ucsb.edu/index.php/mastertalent/detail/111277/Cobin_Juan_Carlos?Matrix_page=100000

2. Richard K. Spottswood’s Ethnic music on records : a discography of ethnic recordings produced in the United States, 1893 to 1942
University of Illinois Press, Urbana, ©1990

3. AHRC Research Center for the History and Analysis of Recorded Music
https://charm.rhul.ac.uk/discography/search/search_simple

4. Oscar Zucchi's El Tango, el bandoneón y sus intérpretes
    Corregidor, 1998

5. OKeh Historical Survey: OKeh "Remote" Recordings and Field Trips
    Discography of OKeh Records, 1918-1934, compiled by Ross Laird and Brian Rust.
    https://adp.library.ucsb.edu/index.php/resources/detail/212 

6. Osvaldo Vardaro for the info on the players of the July 1928 sessions.

7. Fabio Daniel Cernuda

8. Enrique Binda

Comments