Date | Title | Genre | Group | Singer | Label | Matrix | Disc | Music | Lyrics | ||||||||
02500 | Late 1922 | Mi refugio | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires | ||||||||
02502 | Late 1922 | Almita herida | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||||
02504 | Late 1922 | Bohemia | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||||
02506 | Late 1922 | Carne y uña | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian acoustic acustico acústico una | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||||
02508 | Late 1922 | Carne cansada | Tango | Orquesta Cobián | Electra | 2003 | Gentile, Augusto | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | |||||||
02510 | Late 1922 | Déjeme que la acompañe | Tango | Orquesta Cobián | Electra | 2003 | Gentile, Augusto | Schaefer Gallo, Carlos | instrumental cobian dejeme acompane | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02512 | Late 1922 | L'adivina | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||||
02514 | Late 1922 | Los dopados | Tango | Orquesta Cobián | Electra | Cobián, Juan Carlos | Doblas, Raúl - Weisbach, Alberto T. | instrumental cobian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | |||||||
02516 | |||||||||||||||||
02520 | 1923-02-05 | Polola | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 206/1 | 73788 B | Rizzi, Hugo B. | Gramophone 7-30527 | Gramophone (France) K-2955 - Gramophone (Spain) AE-1186 | instrumental cobian tipica rizi acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30527 (K2286 R7867 AE1186); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02523 | 1923-02-06 | No me olvidés! | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 208/2 | 73794 B | Durán, Juan Carlos | Gramophone 7-30533 | Gramophone (France) K-2955 - Gramophone (Spain) AE-1170 and AG-427 | instrumental cobian tipica olvides duran acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30533 (K2408 AE1170 AG427); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02526 | 1923-02-06 | Carita de ángel | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 209/2 | 73837 | de Caro, Julio | Gramophone 7-30534 | Gramophone (France) K-2408 - Gramophone (Spain) AE-1189 | instrumental cobian tipica angel acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30534 (K2327 AE1189); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02529 | 1923-02-06 | Una droga | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 207/2 | 73788 A | Cobián, Juan Carlos | Gramophone 7-30526 | Gramophone (France) K-2289 - Gramophone (Spain) AE-1150 | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30526 (K2955 AE1504); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02532 | 1923-02-09 | La tirana | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 212/2 | 73794 A | Tagle Lara, Benjamín | Gramophone 7-30532 | Gramophone (France) K-2301 - Gramophone (Spain) AE-1170 and AG-427 | instrumental cobian tipica benjamin acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HVM 7-30532 (K2955 AE1170 AG427); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02535 | 1923-03-16 | La machona | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 246/2 | 73860 B | de Caro, José | Gramophone 7-30540 | Gramophone (France) K-2288 - Gramophone (Spain) AE-1189 | instrumental cobian tipica jose acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30540 (K2327 AE1189); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02538 | 1923-03-22 | Sea breve | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 254/2 | 73860 A | Cobián, Juan Carlos | Gramophone 7-30545 | Gramophone (France) K-2704 | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30545; | Buenos Aires, Argentina | ||||
02541 | 1923-03-27 | Plata vieja | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 261/2 | 73862 B | Rolla, Alejandro C. | Gramophone 7-30542 | Gramophone (Spain) AE-1326 | instrumental cobian tipica rola acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30542 (K2704 AE1326); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02544 | 1923-03-27 | Shusheta | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 262/2 | 73862 A | Cobián, Juan Carlos | Gramophone 7-30541 | Gramophone (France) K-2327 | instrumental cobian tipica aristocrata acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;CHARM lists this track as French HMV 7-30541;Most historias agree that this track was inspired or dedicated by the great Argentine racecar driver Martín de Álzaga Unzué (Macoco).; | El aristócrata | Buenos Aires, Argentina | |||
02547 | 1923-04-06 | Ástor | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 266/2 | 73919 | de Caro, José | instrumental cobian tipica astor bolognini bolonini jose acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording;Presumably dedicated to the great Tango violinist Ástor Bolognini, brother of violinist Remo and cellist Ennio.; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02550 | 1923-04-06 | Mancha negra | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 267/2 | 73970 B | Olivari, Lorenzo F. | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02553 | 1923-04-13 | Adoración | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 255/6 | 73916 | Bianco, Eduardo | instrumental cobian tipica adoracion acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02560 | 1923-04-13 | La tipa | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 273/1 | 73916 | Maciel, Enrique | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02563 | 1923-04-23 | La gringuita | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 263/2 | 73919 | d’Andrea, Luis | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02566 | 1923-04-23 | Virginia | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 280/2 | 73995 B | Acuña de Andreoni, Lía | instrumental cobian tipica acuna acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02569 | 1923-05-03 | Mala racha | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 279/4 | 73970 A | Bolognini, Ástor | instrumental cobian tipica astor bolonini acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02574 | 1923-05-23 | Piropos | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 282/2 | 73995 A | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02577 | 1923-05-23 | Besos brujos | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 285/3 | 73989 A | Revagliatta, H. | Numa Córdoba, Pedro | instrumental cobian tipica revagliata acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | |||||
02581 | 1923-05-23 | El pirata | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 286/1 | 73989 B | Ferrazzano, Nerón | instrumental cobian tipica ferazzano ferazano ferrazano acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02584 | 1923-05-23 | Los picazos | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 293/2 | 77022 A | Solari Paravichini, B. | instrumental cobian tipica paravicini acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02587 | 1923-06-14 | Mujer | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 307/2 | 77022 B | Cobián, Juan Carlos | González Illescas, Carlos | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | |||||
02590 | 1923-07-17 | Uvita | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 337/2 | 77103 A | Olivari, Lorenzo F. | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02593 | 1923-07-17 | Cantos rodados | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 338/1 | 77103 B | Ferrazzano, Nerón | instrumental cobian tipica ferazzano ferazano ferrazano acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02596 | 1923-07-25 | Locura | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 308/3 | 77154 B | Guerama, Auguste Maurage | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02601 | 1923-07-25 | Cholita | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 342/1 | 77227 A | Mobile, Eugenio | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02603 | 1923-07-26 | Gaucho lindo | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 274/6 | 77154 A | Dibasto, Julián | instrumental cobian tipica julian acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02610 | |||||||||||||||||
02612 | 1923-08-02 | Mujer | Tango | Cobián-Ferrazano | Roberto Díaz | Victor | BA 355/1 | 77184 A | Cobián, Juan Carlos | González Illescas, Carlos | cobian ferazzano ferazano ferrazano duo acoustic acustico acústico | Buenos Aires, Argentina | |||||
02616 | 1923-08-08 | Los dopados | Tango | Cobián-Ferrazano | Roberto Díaz | Victor | BA 355/1 | 77222 A | Cobián, Juan Carlos | Doblas, Raúl - Weisbach, Alberto T. | cobian ferazzano ferazano ferrazano duo acoustic acustico acústico | Acoustical recording;These are the original lyrics of the famous composition. Enrique Cadícamo later wrote new lyrics and the Tango changed name to Los mareados. | Buenos Aires, Argentina | ||||
02619 | Acoustical recording; | ||||||||||||||||
02620 | 1923-08-09 | Crick-crick | Vals | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 205/5 | 73158 | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02628 | 1923-08-09 | Alma de mujer | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 341/3 | 77158 | Cavazza, Guillermo | instrumental cobian tipica cavaza acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02632 | 1923-08-09 | Olvidando | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 363/1 | 77187 A | Tessera de Marturet, Manuela T. | instrumental cobian tipica tesera acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02634 | 1923-08-09 | Campo ajeno | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 365/1 | 77227 B | Frontera, Fausto | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02636 | 1923-08-13 | Viaje al Norte | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 366/2 | 77258 A | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02639 | 1923-08-13 | Tierra andaluza | Pasodoble | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 367/2 | 77258 B | Haimo, Huni | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02642 | 1923-08-13 | La confesión | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 368/1 | 77261 A | de Caro, Julio | instrumental cobian tipica confesion acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02644 | 1923-08-14 | Floreal | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 364/3 | 77187 B | Bernardo, Paquita | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02648 | 1923-08-14 | Tapete verde | Tango | Orquesta Típica Cobián | Victor | BA 371/2 | 77261 B | Olivari, Lorenzo F. | instrumental cobian tipica acoustic acustico acústico | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02660 | |||||||||||||||||
02665 | August 1925 | Letanía | Tango | Juan Carlos Cobián | Okeh | 9264-B | Cruz Record 1A | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian solo letania | Instrumental solo;Dick Spottswood’s "Ethnic music on records” places this recording at the Okeh mobile studio in Atlanta in the first week of 1925, but historical evidence does not show Cobián was in the South at the time, and neither was Carlos Cruz who commissioned this recording.; | Atlanta, Georgia | ||||||
02670 | August 1925 | Ironía | Tango | Juan Carlos Cobián | Okeh | 9265-B | Cruz Record 1B | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian solo ironia | Instrumental solo;Dick Spottswood’s "Ethnic music on records” places this recording at the Okeh mobile studio in Atlanta in the first week of 1925, but historical evidence does not show Cobián was in the South at the time, and neither was Carlos Cruz who commissioned this recording.; | Atlanta, Georgia | ||||||
02675 | |||||||||||||||||
02680 | 1927-02-09 | Test | [Unknown] | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W175289/1 | [not printed] | [Unknown] | [Unknown] | As documented by Dick Spottswood in his "Ethnic music on records” volume; | New York | ||||||
02685 | |||||||||||||||||
02690 | 1928-01-19 | Test | [Unknown] | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W175524/1 | [not printed] | [Unknown] | [Unknown] | As documented by Dick Spottswood in his "Ethnic music on records” volume; | New York | ||||||
02695 | |||||||||||||||||
02700 | Winter 1928 | Che, papusa, oí | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96282 | 2953-X | Matos Rodríguez, Gerardo H. | Cadícamo, Enrique Domingo | Columbia 3270-X | Regal (Spain) RS 809 | cobian rodriguez cadicamo oi | New York | |||
02702 | Winter 1928 | Gato | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96283/2 | 2951-X | Petrone, César | Petrone, César | Columbia 3262-X | Regal (Spain) RS 880 | cobian cesar | New York | |||
02705 | Winter 1928 | La prisionera | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96290 | 2953-X | Gómez, S. A. | Gómez, S. A. | Regal (Spain) RS 849 | cobian gomez | New York | ||||
02707 | Winter 1928 | Mujer de fuego | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96291/2 | 2952-X | Petrone, César | Preenter, Oscar | Columbia 3210-X | Regal (Spain) RS 849 | cobian cesar prenter | New York | |||
02709 | Winter 1928 | Visiones de la pampa | Vals | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96301/2 | 2954-X | Calvello, Miguel | Columbia 3465-X | Regal (Spain) RS 880 | instrumental cobian calvello | Instrumental; | New York | ||||
02712 | Winter 1928 | No te asustes, fue un suspiro | Fox Trot | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96305/1 | 2951-X | Petrone, César | instrumental cobian cesar | Instrumental; | New York | ||||||
02714 | Winter 1928 | Manojo de claveles | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96306/1 | 2952-X | Cobián, Juan Carlos | Regal (Spain) RS 925 | instrumental cobian | Instrumental; | New York | |||||
02716 | Winter 1928 | Adiós muchachos | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96318/3 | 2993-X | Sanders, Julio C. | Vedani, César F. | Columbia 3270-X | Regal (Spain) RS 809 | cobian cesar adios | New York | |||
02720 | Winter 1928 | Añoranza campera | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96319/2 | 2992-X | Cimaglia, Próspero | Díaz Vélez, Felisa | Regal (Spain) RS 1161 | cobian prospero anoranza diaz velez | New York | ||||
02723 | Winter 1928 | Pinta brava | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96320/2 | 2990-X | Charlo | Battistella, Mario | Regal (Spain) RS 1161 | cobian batistella battistela batistela | New York | ||||
02726 | Winter 1928 | Batí que sí! | Tango | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96321/1 | 2990-X | Fernández Facón, Julio | Fernández Facón, Julio | cobian falcon bati si | New York | |||||
02728 | Winter 1928 | América | Pasodoble | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96322/3 | 2992-X | Cimaglia, Próspero | Regal (Spain) RS 1357 | instrumental cobian prospero america | Instrumental; | New York | |||||
02732 | Winter 1928 | Mi linda salteña | Zamba | Cobián y su Orquesta Argentina | Genaro Veiga | Columbia | W96322/2 | 2954-X | Fernández Facón, Julio | Fernández Facón, Julio | cobian fernandez falcon saltena | New York | |||||
02735 | Winter 1928 | América | Charleston | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96323/1 | 2993-X | d’Agostino | Regal (Spain) RS 1357 | instrumental cobian america | Instrumental; | New York | |||||
02737 | Winter 1928 | Caminando por Florida | Fox Trot | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96324/1 | 2991-X | Carulli, A. | instrumental cobian caruli | Instrumental; | New York | ||||||
02739 | Winter 1928 | Francesita | Fox Trot | Cobián y su Orquesta Argentina | Columbia | W96325/1 | 2991-X | Bonavena, Antonio | Rodríguez, Juan Carlos | instrumental cobian rodriguez | Instrumental; | New York | |||||
02740 | |||||||||||||||||
02750 | 1928-07-15 | Rey de copas | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44213/4 | 80916 B | Frontera, Fausto | Aguilar, Ismael R. - Martinelli Massa, Gerónimo F. | cobian tipica martineli masa geronimo | There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.; | Buenos Aires, Argentina | ||||
02755 | 1928-07-15 | Vení, vení | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44214/4 | 80917 A | Cobián, Juan Carlos | Cadícamo, Enrique Domingo | cobian tipica veni cadicamo | CHARM lists this track as HMV 7-60747 (R14068 X3172 AM1907); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02760 | 1928-07-16 | Me querés | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44212/4 | 80916 A | Cobián, Juan Carlos | Cobián, Juan Carlos - Sepúlveda, Luis C. | cobian tipica queres quieres sepulveda | CHARM lists this track as HMV 7-60745 (AM1906); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02765 | 1928-07-16 | Charlatán | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44215/4 | 80917 B | Ortiz, Ciriaco | Tagini, Armando José | cobian tipica charlatan jose | Buenos Aires, Argentina | |||||
02770 | 1928-07-16 | Ladrón | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44216/4 | 80918 A | Cobián, Juan Carlos | Sepúlveda, Luis C. - Cobián, Juan Carlos |
cobian tipica ladron sepulveda | CHARM lists this track as HMV 7-60749 (AM1908); | Buenos Aires, Argentina | ||||
02775 | 1928-07-16 | Admiración | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44217/2 | 80918 B | Puleio, Saverio | Fiorentino, Francisco | cobian tipica admiracion | Buenos Aires, Argentina | |||||
02778 | 1928-07-17 | Lamento pampeano | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44220/2 | 80920 A | Cobián, Juan Carlos | Sepúlveda, Luis C. | cobian tipica sepulveda | Buenos Aires, Argentina | |||||
02781 | 1928-07-17 | Recostao en un farol | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44221/2 | 80920 B | Mottolesse, Luis | Aguilar, Ismael R. | cobian tipica recostado recostau motolese | Buenos Aires, Argentina | |||||
02784 | 1928-07-18 | El único lunar | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44218/4 | 80919 A | Cobián, Juan Carlos | Acuña, Benito | cobian tipica unico acuna | There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.; | Buenos Aires, Argentina | ||||
02788 | 1928-07-18 | Qué juez áquel! | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Victor | BAVE 44219/2 | 80919 B | Cluzeau Mortet, Luis | instrumental cobian tipica que aquel | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02791 | 1928-07-18 | Mal camino | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44222/2 | 80921 A | Cobián, Juan Carlos | Cobián, Juan Carlos | cobian tipica | Buenos Aires, Argentina | |||||
02794 | 1928-07-18 | El marcao | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Francisco Fiorentino | Victor | BAVE 44223/2 | 80921 B | Vanzina Pacheco, Guido | Garrido, Edelmiro | cobian tipica garido | There’s a hypothesis that Fiorentino sang while playing the bandoneon (sitting), thus the muted sound of his voice.; | Buenos Aires, Argentina | ||||
02797 | |||||||||||||||||
02800 | 1944-01-17 | Rosa carmín | Milonga | Cobián y Orquesta Típica | Jorge Cardoso | Victor | 79507/1 | 60-0333 A | Cobián, Juan Carlos | Cadícamo, Enrique Domingo | cobian tipica cadicamo carmin | Buenos Aires, Argentina | |||||
02802 | 1944-01-17 | No hay barrio como mi barrio | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Jorge Cardoso | Victor | 79508/1 | 60-0333 B | Cúfaro, Orestes - De Lorenzo, Francisco | Bahr, Carlos | cobian tipica cufaro | Buenos Aires, Argentina | |||||
02804 | 1944-03-06 | Marión | Tango | Cobián y Orquesta Típica | José Balbi | Victor | 79535/1 | 60-0372 B | Rubistein, Luis | Rubistein, Luis | cobian tipica manon | Buenos Aires, Argentina | |||||
02806 | 1944-03-06 | Rubí | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Jorge Cardoso | Victor | 79536/1 | 60-0372 A | Cobián, Juan Carlos | Cadícamo, Enrique Domingo | cobian tipica cadicamo | Buenos Aires, Argentina | |||||
02808 | 1944-05-03 | El motivo | Tango | Cobián y Orquesta Típica | Victor | 79667/1 | 60-0417 A | Cobián, Juan Carlos | instrumental cobian tipica | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
02810 | 1944-05-03 | La casita de mis viejos | Tango | Cobián y Orquesta Típica | José Balbi | Victor | 79668/1 | 60-0417 B | Cobián, Juan Carlos | Cadícamo, Enrique Domingo | cobian tipica cadicamo | Buenos Aires, Argentina |
Notas
1. Esta Discografía de Juan Carlos Cobián incluye grabaciones en las que Cobián fue el director, y no todas las grabaciones en las que tocaba el piano (por ejemplo, consulte la Discografía de Osvaldo Fresedo para más grabaciones con Cobián).
2. La Discografía de Cobián es pequeña, pero su trabajo realmente allanó el camino para que surgiera un nuevo Tango en las décadas de 1920 y 1930. También lideró un sólido grupo de artistas, muchos de los cuales se convirtieron en leyendas, entre ellos Julio De Caro, Pedro Mario Maffia, Luis Petrucelli y Agesilao Ferrazzano. En general, los listados de personal en las páginas de detalles de las pistas son especulativos, pero muchos hechos históricos y mucho escuchar respaldan las conjeturas.
3. Cobián comenzó a grabar con su propia Orquesta Típica después de separarse del conjunto de Fresedo a finales de 1922. En las Notas a la Discografía de Fresedo llamamos la atención a "una tensión palpable en el estudio de grabación en agosto de 1922", y creemos que tuvo algo que ver con esta separación, aunque Cobián y Fresedo siguieron siendo amigos. En esta época situamos las grabaciones de Cobián con el pequeño sello Electra. Es significativo que 6 de las 8 grabaciones de Electra enumeradas también fueron grabadas por Fresedo (con Cobián) en 1922. Curiosamente, con esta Orquesta tocó el violinista clásico Remo Bolognini.
4. En febrero de 1923 Cobián comenzó a grabar formalmente para Víctor. En los siguientes 6 meses grabó algunos temas memorables como Shusheta, Piropos y Mujer. Muchas de estas piezas fueron sus propias composiciones. Sugerencia: utilice el cajita de búsqueda (Search) para limitar los resultados a "1923".
5. A finales de 1923 Cobián se fue a Nueva York y permaneció allí hasta 1928. Durante los siguientes cinco años luchó por abrirse paso, pero también aprendió mucho sobre la música estadounidense, en particular el jazz. Sus primeras grabaciones en los EE. UU. son dos piezas que grabó en el piano para Carlos Bareiro-Pereyra (también conocido como Carlos Cruz) para ayudarlo a enseñarle a bailar tango. El investigador Dick Spottswood dice que Cobián los registró en Atlanta, Georgia, en julio de 1925 (según los números de la matriz Okeh), pero ésto todavía es una pregunta abierta (dónde y cuándo exactamente).
6. Spottswood también documenta dos grabaciones de prueba que Cobián hizo para Columbia. El primero es de febrero de 1927, justo en la época en que Cobián estaba de gira para José Moriche y José Bohr grababa para Columbia. El segundo es de enero de 1928, justo antes de sus grabaciones formales en Columbia.
7. No sabemos exactamente quién tocó con Cobián en las grabaciones de Columbia de enero/febrero de 1928, pero suponemos que su bandoneón fue Julio Fernández Falcón, pues incluyó una pieza de Falcón en sus grabaciones. Además, Falcón era el único intérprete de bandoneón para Tango argentino viviendo Nueva York en ese momento. Falcón llegó a Nueva York con José Bohr y sus Gauchos en diciembre de 1926, y conjeturamos que a medida que los Gauchos se desintegraron lentamente, algunos de los músicos se unieron a Cobián, incluyendo Genaro Veiga, quien hizo de chansonnier en las grabaciones de Cobián.
8. Cuando Cobián regresó a Buenos Aires en junio de 1928 fue bien recibido por la prensa y sus viejos amigos. Un mes después Víctor le dio la oportunidad de grabar y Fresedo le dio una mano incorporando en las grabaciones a Manlio Francia, César Ginzo, Luis Minervini y Humberto Costanzo.
9. En la sección Personal de las grabaciones de julio de 1928 hemos reunido una lista exhaustiva de músicos contados por varios testigos de las sesiones (pista: busque "1928-07"). Osvaldo Vardaro ha recopilado los testimonios de Petrucelli, Minervini, Ginzo, Romeo y Primiani (y también Cadicamo), pero cómo recordaron los hechos estos músicos parece a veces contradictorio. En la sección de violines parece haber acuerdo en que estaban Elvino Vardaro, Fausto Frontera y Bernardo Germinio, pero no todos coinciden en que Manlio Francia o Vicente Russo estuvieran todo el tiempo (el amigo de Cobián, Ferrazzano, estaba tocando con el Trío Argentino en Barcelona en ese momento). Asimismo, todos coinciden en que Petrucelli y Ortiz encabezaron la sección de bandoneones, pero también se mencionan muchos otros músicos, incluido Fiorentino, quien aparentemente hizo las veces de instrumentista y chansonnier en algunas de las grabaciones (cantando desde su silla). Desacuerdos similares parecen ser la norma entre los pianistas y los bajistas. En total, pudieron haber participado hasta 20 músicos, y no menos de 10 en cada tema, con al menos 3 violines y 3 bandoneones (a juzgar por el oído). Este fue un cambio significativo para un hombre conocido por haber dirigido sextetos y conjuntos más pequeños, y seguramente una señal de que Cobián tenía grandes ideas cuando regresó de Nueva York.
10. En las grabaciones de julio de 1928, los arreglos también hablan de un nuevo Cobián: aunque su instinto para la melodía está aún ahí, parece que Cobián está tratando de emular a las grandes bandas de jazz haciendo que los violines armonicen entre sí en lugar de tocar sólo la melodía y un contracanto. la melodía se alarga y se desdobla a la voluntad de la Orquesta y hay un generoso uso de rubato. Y hay algo caprichoso en estos temas, muchos temas tienen introducciones que se relacionan con los últimos cuatro compases de la parte A del Tango. Seguramente no era música para bailar sino para escuchar. Ni un solo tema se convirtió en un "clásico del tango": el experimento de Cobián pudo haber sido muy influyente en la siguiente ola de tango que despegó en la década de 1930, pero al propio Cobián no se le pidió que volviera a grabar hasta 1944.
11. Significativamente, Cobián no tocó el piano en las últimas grabaciones que dirigió en 1944.
Notas técnicas
1. Esta hoja contiene 1 encabezado, 9 saltos y 83 tomas. No todas fueron impresas comercialmente, hay dos que sólo existen como prueba.
2. La hoja esta ordenada por fecha/año/matriz/toma/disco/título. La primera columna (el índice) está numerada para que la hoja se ordene así mismo. En otras palabras: para ordenar por fecha de grabación, ordene por el índice.
3. Los “saltos” se incluyen para llamar la atención a discontinuidades en la Discografía, como cuando hubo cambio de sello discográfico, etc. Los saltos ayudan a romper la monotonía de una larga lista, y hacen la hoja más fácil para leer.
4. La caja de Search (Búsqueda) arriba a la derecha es absolutamente fabulosa, y la página entera y/o los resultados de búsqueda, pueden ser ordenados por Usted también!
5. Esta hoja fue desarrollada/optimizada para una pantalla de por lo menos 13 pulgadas (no para un teléfono móbil). Algunos navegadores tienen problemas con la lógica de mostrar la hoja: si usted tiene problemas con Chrome, pruebe Firefox. Las pruebas se hicieron en un laptop del año 2012, los nuevos laptops utilizan más alta densidad de pixels, por lo que preveemos menos problemas en el futuro. Estas limitaciones son evidentes en la columna de "Group" (Agrupación), en la cual elegimos utilizar "Cobián y Orquesta Típica" en vez de "Carlos Cobián y su Orquesta Típica" para maximizar la información que se muestra a primera vista. El nombre completo de la agrupación sólo se muestra en el la página dedicada a la información detallada de cada track (Detail Page). Ésto tal vez cambie en el futuro se decidimos utilizar una hoja más ancha.
6. Usted puede bajar una copia Excel de esta Discografía… acá.
7. Cualquier corrección, adición, etc. favor mandar email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]
Notes
1. This Discography of Juan Carlos Cobián includes recordings where Cobián was the director, and not all recordings where he was playing piano (e.g. see Osvaldo Fresedo's Discography for some Cobián too).
2. Cobián's Discography is small, but his work surely paved the way for a new Tango to emerge in the 1920s and 1930s. He also led a solid pack of performers, many of which went on to become legends in their own right, like Julio De Caro, Pedro Mario Maffia, Luis Petrucelli and Agesilao Ferrazzano. In general the listings of Personnel in the Detail Pages for the tracks is speculative, but a lot of listening and historical facts support the guesses.
3. Cobián started recording with his own Orquesta Típica after splitting from Fresedo's outfit in late 1922. In the Notes to Fresedo's Discography we bring attention to "a palpable tension in the recording studio in August 1922", and we think it had something to do with this split, though Cobián and Fresedo stayed friends. We place Cobián's recordings with the small label Electra in this era. It's significant that 6 of the 8 Electra recordings listed were also recorded by Fresedo (with Cobián) in 1922. Curiously, the Classical violinist Remo Bolognini played with this Orchestra.
4. In February 1923 Cobián started formally recording for Victor. In the next 6 months he recorded some memorable tracks like Shusheta, Piropos and Mujer. Many of these were his own compositions. Suggestion: use the Search box to limit results to "1923".
5. In late 1923 Cobián went to New York and stayed there until 1928. For the next 5 years he struggled to break through, but he also learned a lot about American music, in particular Jazz. His first recordings in the US are two pieces he recorded on the piano for Carlos Bareiro-Pereyra (aka Carlos Cruz) to help Cruz teach Tango dancing. Researcher Dick Spottswood says that Cobián recorded these in Atlanta, Georgia in July 1925 (going by the Okeh matrix numbers), but this is stil an open question (where and exactly when).
6. Spottswood also documents two test recordings Cobián made for Columbia. The first one is from February 1927, right around the time when Cobián was touring for José Moriche and José Bohr was recording for Columbia. The second one is from January 1928, just before his formal Columbia recordings.
7. We don't know exactly who played with Cobián in the Columbia recordings of January/February 1928, but we guess that his bandoneon was Julio Fernández Falcón, as he included a piece by Falcón in his recordings. Also, Falcón is the only known Tango bandoneon in New york at the time. Falcón has come to New York with José Bohr and his Gauchos in December 1926, and we conjecture that as this group slowly disintegrated some of the musicians joined Cobián, including Genaro Veiga who sang in Cobián recordings.
8. When Cobián returned to Buenos Aires in June 1928 he was well received by the press and his old friends. A month later Victor gave him a chance to record, and Fresedo lent a hand by letting Manlio Francia, César Ginzo, Luis Minervini and Humberto Costanzo join the recordings.
9. In the Personnel section for the July 1928 recordings we have put together an exhaustive list of musicians as told by several witnesses of the sessions (hint: Search for "1928-07"). Osvaldo Vardaro has compiled the testimony from Petrucelli, Minervini, Ginzo, Romeo and Primiani (and Cadícamo too), but their recalling of the events seems contradictory at times. In the violin section there seems to be agreement that Elvino Vardaro, Fausto Frontera and Bernardo Germinio were there, but not everyone agrees that Manlio Francia or Vicente Russo were there all the time (Cobián's friend Ferrazzano was playing with the Trio Argentino in Barcelona at the time). Likewise, everyone agrees that Petrucelli and Ortiz led the bandoneon section, but many other players are also mentioned, including Fiorentino who apparently doubled as instrumentalist and chansonnier in some of the recordings (singing from his chair). Similar disagreements seem to be the norm on the piano and bass players. All told, as many as 20 musicians may have been involved, and no less than 10 on each track, with at least 3 violins and 3 bandoneons (judging by ear). This was a significant departure for a man known to have led sextets and smaller ensembles, and surely a sign that Cobián had very big ideas when he came back from New York.
10. In the July 1927 recordings, the arrangements also speak of a new Cobián: though his instict for the melody is still there, it feels like Cobián is trying to emulate Jazz big bands by making the violins harmonise with each other instead of playing only the melody and a contracanto. The melody stretches and bends to the will of the orchestra and there's a generous use of rubato. And there's something whimsical in these tracks, many tracks have intros which relate to the last four measures of the A-part of the Tango. Surely this was no music to dance-to but to listen-to. Not a single track became a "Tango classic": Cobián's experiment may have been highly influential on the next wave of Tango that took off in the 1930s, but Cobián himself was not asked to record again until 1944.
11. Significantly, Cobián did not play the piano on the final recordings he directed in 1944.
Technical stuff
1. This sheet contains 1 header line, 9 breaks and 83 takes. Not all of them were printed. There’s two test takes.
2. The default sort of the sheet is by date/year/matrix/take/disc/title. The "Index" column (the first one) is numbered using this order. In other words, if you want to sort your results by Date, sort by Index instead.
3. The breaks are meant to bring attention to “discontinuities” in the Discography, like when they switched labels, etc. It helps break the monotony of a long single spaced list, we hope it makes the sheet more readable.
4. That Search box on top is awesome, and the page or search results can be sorted by you too!
5. This sheet was developed/optimized for viewing on a 13-inch screen (not a phone). Alas, browsers have their own rendering logic: if you have problems displaying it in Chrome, try Firefox. It was tested in a laptop made in 2012, new laptops use screens with higher pixel-density, so we foresee we may move to a wider default sheet. The current limiations are evident in the "Group" column, where we consciously chose to list "Cobián y Orquesta Típica" instead of the official "Carlos Cobián y su Orquesta Típica" to maximize the information displayed. The full name of the Group is only shown on the Detail Page of each track.
6. You can download an Excel version of this Discography here.
7. Any corrections, additions, etc. please email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]
Acknowledgements/Bibliography
1. The Discography of American Historical Recordings, always useful and generous.
https://adp.library.ucsb.edu/index.php/mastertalent/detail/111277/Cobin_Juan_Carlos?Matrix_page=100000
2. Richard K. Spottswood’s Ethnic music on records : a discography of ethnic recordings produced in the United States, 1893 to 1942
University of Illinois Press, Urbana, ©1990
3. AHRC Research Center for the History and Analysis of Recorded Music
https://charm.rhul.ac.uk/discography/search/search_simple
4. Oscar Zucchi's El Tango, el bandoneón y sus intérpretes
Corregidor, 1998
5. OKeh Historical Survey: OKeh "Remote" Recordings and Field Trips
Discography of OKeh Records, 1918-1934, compiled by Ross Laird and Brian Rust.
https://adp.library.ucsb.edu/index.php/resources/detail/212
6. Osvaldo Vardaro for the info on the players of the July 1928 sessions.
7. Fabio Daniel Cernuda
8. Enrique Binda
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