Date | Title | Genre | Group | Singer | Label | Matrix | Disc | Music | Lyrics | ||||||||
03950 | 1925-06-25 | Julián | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BA 621/1 | 79566 A | Donato, Edgardo | Panizza, José | instrumental acoustic acustico acústico mafia julian | Instrumental acoustical recording;This very popular Tango was recorded as instrumental by the Orquesta Típica Fresedo in 1923 and popularized by singer Rosita Quiroga in 1924.; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03952 | 1925-06-25 | Buen amigo | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BA 622/1 | 79566 B | De Caro, Julio | Marambio Catán, Juan Carlos | instrumental acoustic acustico acústico mafia | Instrumental acoustical recording; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03955 | |||||||||||||||||
03957 | 1925-11-12 | Sonsa | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BA 704/1 | 79609 A | de los Hoyos, Raúl | Fresedo, Emilio "E. Dofrés" | instrumental acoustic acustico acústico raul mafia | Instrumental acoustical recording;Two takes were made and according to the DAHR both were printed under the same disc number.; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03959 | 1925-11-12 | Sonsa | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BA 704/2 | 79609 A | de los Hoyos, Raúl | Fresedo, Emilio "E. Dofrés" | instrumental acoustic acustico acústico raul mafia | Instrumental acoustical recording;Two takes were made and according to the DAHR both were printed under the same disc number.; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03961 | 1925-11-12 | Titina | FoxTrot | Maffia-Laurenz | Victor | BA 705/1 | 79609 B | Niquet, Ferdinand “Léo Daniderff" | instrumental acoustic acustico acústico leo mafia | Instrumental acoustical recording;This is the last recording made by the duo while Maffia was part of the Julio De Caro Orchestra.; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03963 | |||||||||||||||||
03965 | 1926-07-07 | La Cumparsita | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 870/2 | 79690 B | Matos Rodríguez, Gerardo H. | instrumental acoustic acustico acústico rodriguez mafia | Instrumental acoustical recording;Maffia was not in De Caro’s Orchestra anymore.; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03968 | 1926-07-07 | Pura maña | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 871/1 | 79690 A | Maffia, Pedro M. | instrumental acoustic acustico acústico mana mafia | Instrumental acoustical recording;Maffia was not in De Caro’s Orchestra anymore.; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03970 | |||||||||||||||||
03972 | 1926-11-24 | Negro | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 1014/2 | 79762 A | Mondino, Adolfo | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03975 | 1926-11-24 | Pato | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 1015/2 | 79762 B | Collazo, Ramón | instrumental ramon mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03978 | 1926-11-24 | Mocosita | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 1016/1 | 79763 A | Matos Rodríguez, Gerardo H. | instrumental rodriguez mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03980 | 1926-11-24 | Allá en El Bajo | Tango | Maffia-Laurenz | Victor | BAVE 1017/2 | 79763 A | Magaldi, Agustín - Noda, Pedro | instrumental rodriguez agustin mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03983 | |||||||||||||||||
03985 | 1926-12-2? | Lazos de seda | Tango | Laurenz-Blasco | Victor | BAVE 1074/2 | 79792 A | Tanturi, Antonio | instrumental | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03988 | 1926-12-2? | Guardia Vieja | Tango | Laurenz-Blasco | Victor | BAVE 1075/1 | 79792 B | De Caro, Julio | de Grandis, José Pedro | instrumental jose | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03990 | |||||||||||||||||
03992 | 1927-07-20 | Diablito | Tango | Maffia-De Franco | Odeon | e 1048/1 | 6885 A | Maffia, Pedro M. | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03994 | 1927-07-20 | Amurado | Tango | Maffia-De Franco | Odeon | e 1049 | 6885 B | Maffia, Pedro M. - Laurenz, Pedro | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | ||||||
03996 | |||||||||||||||||
03997 | 1927-11-15 | Cotorrita de la suerte | Tango | Maffia-De Franco | Odeon | e 1749 | 6886 B | De Franco, Alfredo | de Grandis, José Pedro | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03998 | 1927-11-15 | Noche de Reyes | Tango | Maffia-De Franco | Odeon | e 1750 | 6886 A | Maffia, Pedro M. | Curi, Jorge | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina | |||||
03999 | 1927-11-15 | Noche de Reyes | Tango | Maffia-De Franco | Odeon | e 1750-1 | 6886 A | Maffia, Pedro M. | Curi, Jorge | instrumental mafia | Instrumental; | Buenos Aires, Argentina |
Notas
1. Esta Discografía de Pedro Mario Maffia y Pedro Laurenz contiene grabaciones en las que estos geniales intérpretes del bandoneón tocaron a dúo en la segunda mitad de los años 20. Asimismo hemos elegido incluir pistas en las que Laurenz y Maffia tocaron a dúo luego de separarse, y con nuevos intérpretes del bandoneón en las orquestas de las que eran parte. Los dúos de Maffia y Laurenz son una muestra fiel del desarrollo del bandoneón como instrumento central del Tango, y de la inventiva de los músicos argentinos.
2. Las dos primeras sesiones de grabación de Maffia y Laurenz tuvieron lugar cuando ambos eran parte de la Orquesta Típica Julio De Caro, y son grabaciones acústicas. Curiosamente se imprimieron dos tomas de Sonsa utilizando la misma etiqueta y están listadas por separado en la Discografía.
3. Cuando Maffia y Laurenz grabaron la quinta pista en julio de 1926, La Cumparsita, ya Maffia no estaba en la Orquesta de Julio De Caro, pero Laurenz si estaba. Esta grabación es eléctrica, y por tanto el prefijo del número de matriz cambió de BA a BAVE. Aún así se grabaron 6 pistas más para un total de 10 dúos (11 si contamos la toma adicional de Sonsa).
4. Laurenz grabó 2 dúos más con Armando Blasco, el reemplazo de Maffia en la Orquesta de De Caro.
5. Para 927 Maffia se había pasado a Odeon y grabó 4 pistas más con Alfredo de Franco.
Notas técnicas
1. Esta hoja contiene 1 encabezado, 9 saltos y 83 tomas. No todas fueron impresas comercialmente, hay dos que sólo existen como prueba.
2. Sugerencia: utilice la caja de Búsqueda arriba a la derecha (Search) para refinar los resultados (al instante!). También utilice los "triangulitos" en el encabezado de cada columna para ordenar los resultados de búsquedas. La hoja esta ordenada por fecha/año/matriz/toma/disco/título. La primera columna (el índice) está numerada para que la hoja se ordene así mismo. En otras palabras: para ordenar por fecha de grabación, ordene por el índice.
3. Los “saltos” se incluyen para llamar la atención a discontinuidades en la Discografía, como cuando hubo cambio de sello discográfico, etc. Los saltos ayudan a romper la monotonía de una larga lista, y hacen la hoja más fácil para leer.
4. La caja de Search (Búsqueda) arriba a la derecha es absolutamente fabulosa, y la página entera y/o los resultados de búsqueda, pueden ser ordenados por Usted también!
5. Esta hoja fue desarrollada/optimizada para una pantalla de por lo menos 13 pulgadas (no para un teléfono móbil). Algunos navegadores tienen problemas con la lógica de mostrar la hoja: si usted tiene problemas con Chrome, pruebe Firefox. Las pruebas se hicieron en un laptop del año 2012, los nuevos laptops utilizan más alta densidad de pixels, por lo que preveemos menos problemas en el futuro. Estas limitaciones son evidentes en la columna de "Group" (Agrupación), en la cual elegimos utilizar "Bohr y Orquesta Típica" en vez de "José Bohr y su Orquesta Típica" para maximizar la información que se muestra a primera vista. El nombre completo de la agrupación sólo se muestra en el la página dedicada a la información detallada de cada track (Detail Page). Ésto tal vez cambie en el futuro se decidimos utilizar una hoja más ancha.
6. Usted puede bajar una copia Excel de esta Discografía… acá.
7. Cualquier corrección, adición, etc. favor mandar email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]
Notes
1. This Discography of Pedro Mario Maffia and Pedro Laurenz contains recordings in which these brilliant bandoneon players played duets in the second half of the 1920's. We have also chosen to include tracks in which Laurenz and Maffia played duets after they separated, and with new bandoneon players in the ensembles of which they were part. The Maffia-Laurenz duets are a unique testament to the role of the bandoneon as the central instrument in Tango, and of the inventiveness of the Argentine musicians.
2. The first two recording sessions of Maffia and Laurenz took place when they were both part of the Orquesta Típica Julio De Caro, and are acoustic recordings. Interestingly, two Sonsa takes were printed using the same label and are listed separately in the Discography.
3. When Maffia and Laurenz recorded the fifth track in July 1926, La Cumparsita, Maffia was no longer in the Julio De Caro Orchestra, but Laurenz was. This recording is electric, and as such the prefix on the matrix number switched from BA to BAVE. Still 6 more tracks were recorded for a total of 10 duets (11 if we count Sonsa's additional take).
4. Laurenz recorded 2 more duets with Armando Blasco, Maffia's replacement in the De Caro Orchestra.
5. By 1927 Maffia had switched to Odeon and recorded 4 more tracks with Alfredo de Franco.
Technical stuff
1. In the sheet, the "Matrix" column really contains the matrix plus the take identifiers separated by a slash (/), it’s really a “Take” column.
2. Suggestion: use the Search box to refine results instantaneously! Also, use the little triangle icons next to the column names to sort the results. The triangle next to the Index column sorts chronologically.
3. This sheet contains breaks (empty rows), which helps visualize the long listing (vertical axis), and brings attention to discontinuities. We have carefully put a break after almost every “New Year’s Day”, and/or when Bohr switched labels, or ensemble. The sheet was developed for a 1280-pixel wide screen (13-inch, the horizontal axis). Newer 13-inch laptops support higher pixel density and will show a white sidebar to the right of the screen. The goal is to have as many columns visible as possible (without horizontal scrolling), starting with the important ones on the left. But the height is important too, if the information in a column is too long, the row will double or even triple in height: we want breaks but also some packing (more breaks = more pages). In the future we may try different fonts.
4. On different labels or issues the name of the Orchestra changed, but we have chosen to use the most common denomination “by era” in the Group column. This makes sense when grouping, sorting, etc. The Detail Pages in these cases show the info on the label, or we made a Note. We are trying to prevent rows to become "taller" than the base. One more time: the Group column is not the exact name of the orchestra or group on the label of the track, it is an approximation meant to facilitate... grouping.
5. The default date format is YYYY-MM-DD (if you did not guess it), but there are "fuzzy dates" too: when we use seasons, note that these refer to the Northern Hemisphere (e.g. Winter 1925).
6. In the future we'd like to bring new features like a faster load, resizable columns, a scroll-bar on the top, a dark-mode, search-by-column, search-with-regular-expressions, persistent searches, support for multiple resolutions and more, we just don't have the bandwidth. If you'd like to lend a hand, you are welcome, it's a simple HTML table using DataTables as the backend.
7. You can download an Excel version of this Discography here.
8. Any corrections, additions, etc. please email [ a r a q u e AT g m a i l DOT c o m ]
Credits
1. This discography is based on Enrique Binda's discography of José and Eva Bohr
https://www.academia.edu/66045043/Discograf%C3%ADas_de_Jos%C3%A9_y_Eva_Bohr_por_Enrique_Binda
2. Richard K. Spottswood for his invaluable research and generous advise. Dick is the author of the reference opus Ethnic Music on Records: A Discography of Ethnic Recordings Produced in the United States, 1893-1942 (Urbana : University of Illinois Press, ©1990)
3. For the augmented Canaro section we have used Christoph Lanner's spectacular Discography of Francisco Canaro
https://sites.google.com/site/franciscocanarodiscography/recordings-in-chronological-order/acoustic-recordings-1915-1926
4. The Discography of American Historical Recordings (DAHR)
https://adp.library.ucsb.edu/index.php/mastertalent/detail/354748/Orquesta_Criolla_Argentina
https://adp.library.ucsb.edu/index.php/mastertalent/detail/106061/Bohr_Jos?Matrix_page=100000
5. Jorge Finkelman for his music sheets and videos.
6. Antonio Gaspari, Radiomuseum Hardthausen and Gonzalo Saldívar for their YouTube videos.
Comments
Post a Comment