Trío Argentino and Orquesta Típica Argentina - Discography

by José Manuel Araque


Notes


1. This sheet lists takes, as recordings are not uniquely identified by their matrix numbers only. I consciously added an entry for take #1 (for instance) when I knew there was a take #2. This makes for a longer list, but the Detail Pages are shared among the takes (I may remove confirmed dead-ends at some point in the future).

2. The Search box can the take the name of a composer (for instance), this and other info is searchable too, but it is not shown on the main sheet because the page width does not allow it (for now), the page is optimized for a 13-inch screen. For example, you can search for “Cadícamo” or “instrumental”.

3. The sheet can be sorted by date, title, or other columns. Sorting reveals patterns, discontinuities, curiosities... the stuff that makes people ask questions. Enjoy it.

4. There are takes with no Detail Pages: they were not issued/printed.

5. The seasons (e.g. Spring, Fall) are Boreal seasons (from the Northern Hemisphere).

6. Much of the info in this discography was extracted from the database of the Centre for the History and Analysis of Recorded Music (CHARM). I also cross-checked with Fernando Tafallá Barbera’s excellent blog. Leonardo Palludi also contributed, and corrected some entries.

7. The Trio’s Gramophone matrices are also identified by numeric identifiers that use the prefix “2-“ before 1930, and “110-“ on and after 1930. I have noted these identifiers in the Detail Pages. But the takes themselves use a different numbering system, starting with two characters followed by two numbers (e.g BJ 1273/1). According to Leonardo Palludi, an avid collector, the first to characters are the initials of the person that was working the recording machine, and the last digit is the take number within the sequence. Regardless of which one is the “official matrix number”, the take identifiers make for a more natural default ordering of the entries in the sheet.

8. The Trío Argentino was formed by Lucio Demare on piano, and the voices of Agustín Irusta and Roberto Fugazot. The Trío recorded for La Voz de su Amo, Gramophone UK’s subsidiary in Spain (His Master’s Voice). Several recordings feature Fugazot on the guitar, Demare recorded a handful of solos. Demare also created the Orquesta Típica Argentina and recorded with them and with the Trio. The Trío’s last recordings in Spain date from late 1933 or 1934. There’s scant information on their latter recordings, which were made in Cuba.

9. You can download an Excel version of this Discography here

10. Please email me any comments/suggestions/corrections to [last name] [at] [gmail]. Thanks!


Notas


1. Esta hoja es un listado de tomas, las grabaciones no son sólo identificadas por su número de matriz. Yo añadí una entrada para la toma #1 (por ejemplo) cuando yo tenía evidencia de que existía una toma #2, aún sin tener evidencia acerca de la primera. Esto hace que el listado aparezca más largo, pero las páginas de información detallada son compartidas por múltiples tomas del mísmo título (es posible que en el futuro remueva las entradas de tomas descartadas confirmadas).

2. La caja de búsqueda (“Search”) puede tomar el nombre del compositor (for ejemplo), ésta y otra información es “buscable”, pero no se muestra en la hoja porque la página sólo permite presentar un número limitado de columnas (por ahora), está optimizada para una pantalla de 13-pulgadas. Por ejemplo, busque “Cadícamo” o “instrumental”.

3. La hoja puede ser ordenada por fecha de grabación, título, u otras columnas. Ordenar revela patrones, “descontinuidades”, curiosidades… lo que conlleva a hacerse preguntas: disfrútelo.

4. Hay tomas que no tienen enlace a una página de información detallada, presumiblemente nunca fueron impresas.

5. Las estaciones (e.g.Spring, Fall) son Boreales (del Hemisferio Norte).

6. Mucha de la información en esta discografía fue extraída de la base de datos del Centre for the History and Analysis of Recorded Music (CHARM). También consulté el excelente blog de Fernando Tafallá Barbera. Y Leonardo Palludi aportó datos.

7. Las matrices del Trio en Gramophone están identificadas por un número que empieza con el prefijo “2-“ antes de 1930, y “110-” de 1930 en adelante. Estos identificadores están incluídos en las páginas de información detallada. Pero las tomas también están identificadas por su propio sistema, que empieza con dos letras seguias por dos números (e.g BJ 1273/1). Para Leonardo Palludi, un ávido coleccionista del Trío, las dos primeras letras son las iniciales de la persona que operaba el aparato de grabación, y el último dígito sería el número de la toma dentro de la secuencia. Más allá de la discusión de cuál es el número de matrix “oficial”, los identificadores de las tomas conducen a un orden más natural de las entradas en la hoja.

8. El Trío Argentino fue integrado por Lucio Demare en piano, y las voces de Agustín Irusta y Roberto Fugazot. El Trío grabó para La Voz de su Amo, la subsidiaria española de Gramophone UK (His Master’s Voice). Fugazot toca la guitarra en algunas grabaciones, Demare grabó solos de piano. Demare también formó la Orquesta Típica Argentina, y grabó con ellos y con el Trío. Las últimas grabaciones del Trío en España son de Diciembre 1933, o 1934. El Trío regresó a Argentina en 1936, y estuvieron de gira en los años 1940s. Hay poca información acerca de sus últimas grabaciones, que fueron hechas en Cuba.

9. Usted puede bajar una version Excel de esta Discografía acá
 
10. Por favor, envíe sus comentarios, sugerencias y/o correcciones a [apellido] [arroba] [gmail]. Gracias!


 
History of this document

The initial version of this Discography was completed on 2022-03-12.

A new revision was issued on 2024-01-06, no changes to the contents but to the format (horizontal scrolling).

Comments